Praktijkvoorbeelden

Integratie van PROMs in het verpleegkundig proces

Aanleiding/doel:

Kwaliteit van zorg verbeteren. Een tool om in gesprek te gaan met de patiënt door de verschillende zorgprofessionals. Niet alleen kijkend naar de “cijfertjes’, maar kijkend vanuit patiënten perspectief. Voldoen aan de richtlijn Nefrovisie.

Doelstelling:

Inzicht te krijgen in het effect van de behandeling. De resultaten van de PROMs dragen er toe bij dat de zorg beter afgestemd kan worden op de kenmerken en/of klachten van de patiënt.

Inhoud van het project:

Context/ randvoorwaarden:

  • Commitment van afdelingsmanager teamleider.
  • Vooruitstrevend projectteam.
  • Gevalideerde vragenlijst.
  • Tijdig betrekken/informeren van de zorgprofessionals voor het verkrijgen van draagvlak.
  • Informeren van patiënten voor het verkrijgen van draagvlak.
  • Beschikking over (digitale) werkwijze.
  • Ondersteuning van functioneel applicatiebeheerder EPD voor ontwikkeling/invoering werkwijze.

Proces:

  • Afname PROMs is gekoppeld aan de jaarcontrole bij de nefroloog.
  • Zes weken voorafgaande aan de jaarcontrole ontvangt de patiënt een bericht (SMS/email) dat er een taak klaar staat in de ziekenhuisomgeving.
  • Patiënt logt in in de ziekenhuisomgeving via DigiD en vult de vragenlijsten in.
  • Vragenlijsten worden automatisch in het ziekenhuisbrede EPD onder desbetreffende patiënt opgeslagen.
  • Eventueel ontvangt de patiënt na drie weken een reminder om de vragenlijst in te vullen.
  • Wanneer de patiënt niet in staat is om zelfstandig de vragenlijst in te vullen kan de verpleegkundige de patiënt hierbij ondersteunen door in te loggen in het ziekenhuisbrede EPD.
  • Resultaten van de PROMs worden met de patiënt besproken door de verschillende zorgprofessionals:
    • Nefroloog tijdens de jaarcontrole ter voorbereiding op het MDO
    • Medisch maatschappelijk werker tijdens de voorbereiding op het MDO (huisbezoek)
    • Diëtist voorbereiding op het MDO (consultmoment)
    • Dialyseverpleegkundige voorbereiding op het MDO (tijdens dialyse/poliafspraak).
  • Bevindingen/bijzonderheden worden multidisciplinair besproken tijdens het MDO.

Evaluatie:   

Project is geëvalueerd en onderdeel geworden van de reguliere bedrijfsvoering op de afdeling. Vervolgstap is het zichtbaar maken van de resultaten in een dashboard.

Huidige status van het project:

Onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering.

Meer weten over dit goede voorbeeld?

Wil je meer weten over dit goede voorbeeld? Neem contact op met de afdeling Nierziekten van het Catharina Ziekenhuis.